Vær med ved Limfjordsbanen

Hos Limfjordsbanen er der mange forskellige funktioner, der skal udføres.

Når vi kører tog, skal der selvfølgeligt være både tog- og lokomotivpersonale. Før og efter kørslerne er der også arbejde med vedligeholdelse og restaurering.
Langt den største del af vores tid på banen går med at vedligeholde og restaurere vores materiel, vedligeholde bygninger og remiseområdet.

Limfjordsbanen medlem maler endeperron på en af personvognene

Der stilles ingen krav til forkundskaber for at være aktiv ved Limfjordsbanen, ud over lyst og interesse. Men det kræver selvfølgelig uddannelse af forskellig art for at kunne varetage opgaverne ved en veteranbane og denne uddannelse giver veteranbanen.
Limfjordsbanen (LFB) og vores tog holder til i den gamle privatbaneremise, der ligger ved grusvejen for enden af Hjulmagervej i Aalborg.

Hvornår er vi i remisen
Der er normalt folk i remisen hver lørdag mellem ca. kl. 10 og 15 – den der møder først sætter kaffemaskinen i gang – og vi har arbejdslørdage omtrent hver anden lørdag, hvor der laves større projekter, men du kan også sagtens være heldig at træffe os på andre tidspunkter. Der er ofte folk i remisen om torsdagen.

Vil du være sikker på at der er nogen til at tage imod dig når du kikker forbi, så kontakt Finn Madsen på tlf. 3011 3224 eller via mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Vi giver meget gerne en rundvisning i remisen og en snak om banen og aktiviteterne.

Nogle af medlemmerne foran damplokomotivet HV3 fra MHVJ

Du kan være aktiv ved Limfjordsbanen på mange måder
Alle aktive ved LFB gør deres arbejde frivilligt og ulønnet, og det foregår som oftest i weekender og på fri- og feriedage. Ved at deltage i arbejdet får du mange gode oplevelser, både sammen med kollegaerne i klubben og sammen med de mange glade passagerer i vores tog. Mange er aktiv ved LFB fordi de kan lide at arbejde med restaurering og vedligehold af gammelt togmateriel. Nogle er aktive ved banen for at være med til at køre de gamle tog. Og andre igen er med for at få skabt en samling af jernbaneeffekter. Det kræver ingen specielle forudsætninger for at være med. Du skal blot have lyst til at være en del af et hold der arbejder med de gamle tog. Vil du for eksempel gerne være lokomotivfører på klubbens tog er der et helt fastlagt program for uddannelse og prøver, for at nå så langt.

Vil du arbejde med vores tog? Der er også opgaver for dig i remisen!
Værkstedarbejde Når vi ikke kører sommertog eller særtog foregår der reparationer og renoveringer af lokomotiver og vogne. Renoveringer til flere hundredetusinder foretager vi på eget værksted. Er u god til værktøj (faglært eller ufaglært, træ eller metal), ja så har vi brug for dig på værkstedet. Vi har ikke alt i det nyeste værktøj, men vi har gennem årene samlet en del specialværktøj for at kunne arbejde med tog. Kender du ikke meget til værkstedarbejde er der altid nogen der kan vise dig hvordan du kommer i gang. Det er ikke alene damp og diesellokomotiver der skal arbejdes med på værkstedet også de gamle trævogne vi har i drift kræver vedligeholdelse.

Et medlem maler remisen

Vedligeholdelse af den 100 år gamle bygning er også en vigtig opgave. Banen har selv ind- og udvendig vedligeholdelse af bygningerne hvor vi holder til. Her kan alle næsten være med. Opgaverne er bl a maling ind- og udvendig og andre vedligeholdelsesarbejder. Hertil kommer markedsføring, regnskaber, bestillinger af særtog. Og for din bedre halvdel kan der også blive en opgave med kaffebrygning og kagebagning til vores sommertog. Vi har også jævnligt rundvisning i remisen, hvor vi fortæller om vores arbejde og det materiel vi har og her har vi brug for rundvisere. Og når toget ruller:

Prøv som togbetjent
Det kræver ikke specielle forudsætninger eller uddannelse at være togbetjent på vores sommertog. Du låner en uniform af Limfjordsbanen og hjælper med klargøring af toget inden kørsel, sælger billetter ved toget og klipper disse på turen. Du får i dette job rige mulighed for at møde togets passagerer og snuse til de andre job omkring toget.

Togpersonalet tjekker billetter på en varm sommerdag

Bliv togfører
Togføreren, der ikke må forveksles med lokoføreren, er en vigtig person på toget. Har du prøvet som togbetjent får du sikkert også lyst til at bestemme hvornår toget skal køre. Her er du også rangerleder ved oprangering af vognene, hjælper med bremseprøve og giver afgangssignal til lokofører.

Togpersonalet tjekker om der er nye passagere på perronen på trinbrættet Østeraadalen

Her skal du gennemgå en mindre uddannelse efter et fast program hvor du skal vide noget om signaler langs sporet, håndsignaler, togets bremsesystem mv. Uddannelsen står banen selv for og du skal op til en mindre mundtlig prøve med ekstern censor inden du er uddannet. Har du prøvet at køre som togbetjent og læst lidt på lektien består du let denne prøve. Her kræves også en helbredsattest.

Bliv diesellokofører

Lokomotivfører i førerrummet på AHJ Ml5206

Her starter du som dieselfører aspirant og kører med på lokomotivet og får en praktisk indøvning i kunsten at køre et diesellokomotiv. Du skal for at blive diesellokofører have deltaget et antal timer i det praktiske værkstedsarbejde omkring vedligeholdelse af lokomotivet så du forstår hvordan lokomotivet virker og kunne lave mindre reparationer i forbindelse med kørslen. Du skal op til en mundtlig prøve med ekstern censor inden du er uddannet. Her kræves også en helbredsattest.

Bliv fyrbøder på damplokomotiv
Fyrbøderen er ham der sørger for at der er tilstrækkeligt fyr under kedlen. Her starter du som fyrbøder aspirant og kører med på lokomotivet og får en praktisk indøvning i kunsten at fyre i et damplokomotiv. Du skal for at blive fyrbøder også have deltaget et antal timer i det praktiske værkstedsarbejde omkring vedligeholdelse af lokomotivet så du forstår hvordan lokomotivet virker og kunne lave mindre reparationer i forbindelse med kørslen. Uddannelsen tager nogle år inden du er uddannet. Du skal op til en mundtlig prøve med ekstern censor inden du er uddannet.

Bliv lokofører på damplokomotiv
En mand med stor status da damplokomotiver var i daglig drift. Her skal du først være uddannet fyrbøder og have kørt nogle år. En lidt større uddannelse. Du skal op til en mundtlig prøve med ekstern censor inden du er uddannet. Du skal regne med at det tager nogle år, med uddannelse og øvelse, før du selv må køre som lokofører på et veterantog. Her kræves også en helbredsattest.